Od skla k plastovému kelímku?!
Mandlový nejogurt jsme poprvé uvedli na trh v roce 2017. Jeho kvalita ale nebyla vždy konzistentní – občas byl hustší, řidší, kyselejší, občas přezrál a perlil dřív, než měl a to nás moc mrzelo.
Po čtyřech letech na trhu jsme se rozhodli, že mu musíme věnovat větší péči, investovat do jeho vývoje a vymyslet, jak tenhle za nás unikátní produkt udělat bezchybný. Koupili jsme pokročilejší technologii a rekonstruovali celou výrobnu tak, abychom dosáhli co nejvyšších hygienických nároků. Máme novou kolegyni, kvalitářku Anetu, která na celý výrobní proces odborně dohlíží. Proto nám to taky chvilku trvalo – abychom vám mohli nabídnout stejně dobrý produkt, ale kvalitnější.
Nejogurt obsahuje 20 % mandlí, což je na rozdíl od ostatních mandlových dezertů na trhu (s obsahem 3-7%) výrazně víc. Na jeho složení jsme se rozhodli dál nešetřit – přidali jsme o procento víc mandlí, do ovocných příchutí si zpracováváme sami ovoce tak, abychom do nich nemuseli přidat žádnou zbytečnou složku navíc (agar, pektin). Ubrali jsme tapiokový škrob. Sladíme pouze ovocem, protože nám to přijde jako nejlepší možnost.
Naše produkty byly vždy jedny z nejdražších na trhu vzhledem k jejich obsahu. Díky změně obalu se nám ale podařily zlevnit:
- ochucené nejogurty (125 g): doporučená prodejní cena 39 Kč* (původně 49 Kč)
- probiotické nápoje (230 g): doporučená prodejní cena 39 Kč* (původně 59 Kč za 250 ml)
- velký bílý nejogurt (375 g): doporučená prodejní cena 79 Kč* (původně 99 Kč)
*Cena se může v obchodech lišit.
A nyní k obalu – jistě se spoustě z vás tahle změna nebude líbit – ani nám se ze začátku nelíbila. Když jsme ale začali porovnávat možnosti, změnili jsme názor – a proč?
- nižší hmotnost obalu – kelímek je 16x lehčí a dá se stohovat, jedna paleta skla vážící 450 kg je ekvivalent dvou banánových krabic vážících celkem 28 kg – to má zásadní dopad na uhlíkovou stopu přepravy
- místo nevratného skla, jehož recyklace je extrémně energeticky náročná, recyklovatelný kelímek z polypropylenu a recyklovaného kartonu, který má po zvážení celého životního cyklu trojnásobně nižší uhlíkovou stopu. Na to byla vypracována například tato studie
- u tohoto kelímku je díky kartonovému přebalu použito o 33% menší množství plastu, než u monomateriálového kelímku stejné velikosti
- nižší cena = zlevnění produktu
Proč ne vratné sklo?
Možná víte, že jsme o vratné sklo usilovali od našeho úplného vzniku. To se nám z mnoha důvodů zajistit přes všechny snahy nepodařilo. Cirkularita obalů je složitý a nákladný mechanismus, který v ČR u tohoto typu obalu není běžný (narozdíl třeba od pivní láhve) a tudíž se nemáme s mytím skla ke komu přidat – pořizovat vlastní technologii pro nás nedává ekonomický smysl. Navíc je v případě jogurtu potřeba na vymývání velké množství chemie a horké vody, tudíž velké množství energie, svoz obalů je další položka na seznamu nepříliš přispívající k ekologičnosti skla. V neposlední řadě velká část našich prodejců nemá kapacitu na sběr použitých sklenic, tudíž by nebyly vratné všude a nemohla by se tak vracet záloha na všech prodejních místech.
Určitě nemáme pocit, že je plastový kelímek to nejlepší řešení na světě. Můžeme ale s klidem říct, že jsme vybrali nejlepší kelímek, který jsme mohli – od firmy Greiner packaging. Jejich cíl je do budoucna používat pouze recyklovaný plast a my doufáme, že budeme u toho.
Děkujeme za pochopení a vaší přízeň a doufáme, že vám budou naše nejogurty / probiotické dezerty a nápoje chutnat ještě víc než dřív.
Amálie + David za celý tým Optimistic